GLAS-S.BE - Hedendaagse Belgische Glaskunst

Belgische glaskunst







Al gezien?

SERIES: SELECTEREN ADRIAAN RAEMDONCK EN KOEN VAN DEN BROEK JOUW SERIE?

4507

Heel wat kunstenaars maken werk ‘in serie’. Jij ook? En wat betekent een serie voor jou? Gaat het om het werken rond een bepaalde vorm, een thema, een verhaal? We zijn heel benieuwd naar jouw interpretatie. Daarom nodigen we je graag uit om deel te nemen aan het ‘Series’-project met een heel bijzondere tentoonstelling, workshops en een lezing.
Samen met curatoren Adriaan Raemdonck (Galerie De Zwarte Panter) en Koen van den Broek (beeldend kunstenaar) bouwt KUNSTWERKT een tentoonstelling op waar ook jouw werk deel van kan uitmaken!
Meer weten? zie
HIER!

RENCONTRE DU VERRE AU VITRAIL

Huy

Download HIER het programma (PDF)


invitation_vitrail*


***

.

IN MEMORIAM: Ludwig Schaffrath 1924–2011

Omiya+

On February 6th, German architectural glass artist Ludwig Schaffrath died of a stroke at the age of 87. A memorial service was held last Saturday at a cathedral in Würselen, Germany, followed by a reception at the late artist’s studio in Alsdorf. Schaffrath leaves behind a remarkable body of bold, abstract stained-glass works that adorn not only dozens of churches throughout Germany but also government On February 6th, German architectural glass artist Ludwig Schaffrath died of a stroke at the age of 87. A memorial service was held last Saturday at a cathedral in Würselen, Germany, followed by a reception at the late artist’s studio in Alsdorf. Schaffrath leaves behind a remarkable body of bold, abstract stained-glass works that adorn not only dozens of churches throughout Germany but also government buildings, museums, and even railway stations in Japan.

Lees
HIER verder ...

.

GLAS-S.BE op Twitter!

6a0133ed487221970b0147e20f59cd970b-800wi

Vanaf 2011 gooit GLAS-S.BE het roer om. De klassieke nieuwsbrief verdwijnt, de volledige communicatie zal vanaf nu via deze website ... en via Twitter gebeuren!
Niet alleen vele kleine berichten die de website niet halen komen daar terecht, maar ook onze leden kunnen daar berichtjes achter laten.
Nieuws heet van de naald in real time aan de wereldkundig gemaakt! Ben je met een boeiend glas-project bezig? heb je een tentoonstelling of ben je op een buitengewone tentoonstelling of evenement? ... Stuur je tweets aan: @glassbe

De knop "Follow us on Twitter" vindt je links in de menubalk!

.

GLAS + ARCHITECTUUR



Vorig jaar ging de Mies van der Rohe Award 2007 naar het Spaanse architecten-bureau Mansilla + Tuñon. De Madrilenen kregen de prijs voor het museum voor moderne kunst van Castilla y León (MUSAC).

Afbeelding 1

Van buitenaf gezien is de constructie uitgevoerd in wit beton waarin grote vlakken gekleurd glas zijn geïntegreerd, een verwijzing naar het 13de eeuws gebrand-schilderde “El Halconero“-glasraam uit de kathedraal van León. De 3351 gekleurde panelen werden uitgevoerd in “Stadip Color”-glas.
Stadip Color is een gekleurd en gelaagd veiligheidsglas, geproduceerd door SAINT-GOBAIN. Het is samengesteld uit twee glasplaten met een gekleurde polyvinylbutyralfolie (PVB). Door de combinaties van verschillende folies bekomt men niet alleen verschillende kleuren maar kan men naast doorzichtige ook doorschijnende versies samenstellen.

boje

Meer informatie:
STADIP COLOR brochure [PDF]
MUSEO DE ARTE CONTEMPORÁNEO DE CASTILLA Y LEÓN



KÖLN & RICHTER: Pixels in de Dom



26765-132224_DEU_NRW_KOELN_DOM_FENSTER_KOE108

De Dom in Keulen is sinds vorig jaar een nieuw glasraam rijker. Het is van de hand van een van de belangrijkste moderne kunstenaars van Duitsland, Gerhard Richter (75). Hij heeft de eeuwenoude Dom, het populairste monument van Duitsland, met zijn kunstwerk eigenhandig de 21ste eeuw in geparachuteerd.
Het oude glas-in-loodraam in de dwarsbeuk, haast negentien meter hoog en ruim negen meter breed, werd tijdens de Tweede Wereldoorlog vernield. Na een lange zoektocht besloot het Dombestuur Gerhard Richter te vragen.

Gerhard Richter woont en werkt in Keulen, de stad waarvan hij dit jaar ereburger is geworden. Zijn oeuvre is een aaneenschakeling van paradoxen en discontinuïteit.
Alle vragen over de duiding, de bedoeling en hoe dit raam tot stand is gekomen en nadere interpretatie van zijn werk gaat hij charmant en onnadrukkelijk, vaak met korte grappen, uit de weg: “Door toeval, uiteraard. Ik ben blij dat het niet is mislukt.”

De reacties lopen uiteen van gematigd positief tot laaiend enthousiast. Niemand keurt het venster wegens blasfemisch modernisme in zo’n plechtig gebouw af ... de Dom is ineens jong – piepjong!